Pop-up kauppa pystyyn?

Varmaan useampi meistä on joskus pohtinut millaista olisi pitää pientä putiikkia? Vaikka työnmäärä ja sitovuus on varmasti tiedossa, niin jotain kutkuttavaa ajatuksessa silti on. Lähipiirissäni on vastikään perustettu pop-up tyyppinen kauppa, eli väliaikaisesti toimiva myymälä. Tästä innostuneena halusin kirjoittaa aiheesta hieman enempi ja vähän käydä läpi mitä se vaatii ennen kuin kesämyymälä tai pop-up kauppa on pystyssä ja toiminnassa.

Tämä kiinnostukseni aiheeseen herättänyt pop-up kauppa on yrittäjänsä ensimmäinen syys-talvikauden kauppa, jossa jälleenmyydään naisten vaatteita ja asusteita. Kesäkaudella toimimisesta ja kesäisten tuotteiden menekistä on jo kokemusta. Pop-up kauppa saatiin auki mielestäni yllättävän nopeasti. Toki pop-up kaupan perustamisnopeuteen vaikutti yrittäjän aiempi kokemus sekä kontaktit jälleen myytävien tuotteiden maahantuojaan. 

Pop-up kauppa alkaa olla jo terminä tunnettu. Lyhytikäinen kauppa, myyntipiste tai ravintola. Voi olla pystyssä muutamasta päivästä noin kahteen kuukauteen. Tavallaan pienet kesäkaupathan ovat pop-up tyyppisiä ja hyvin tuttu näky suosituimpien kesäkaupunkien kadunvarsilla. Moni meistä on piipahtanut pop-up kaupassa tai kahvilassa joskus. Ensimmäiset kokemukset tästä meillä kaikilla on varmasti torikojuista. Nehän ovat pop-up trendin edelläkävijöitä. 

Suunnittelu

Jos omaa toiminimeä/yritystä ei vielä ole perustanut, niin ennen sitä olisi erinomaisen hyvä idea aloittaa suunnittelu tulevasta toiminnasta ja budjetoida. Toisten inhokki ja toisten rakastama budjetointi on siinä mielessä erittäin tärkeä, koska siinä konkretisoituu silmien edessä se, kuinka paljon pitäisi saada myytyä päivässä/viikossa, jotta katetaan kaikki kulut. Ja kuinka paljon enemmän pitäisi myydä, jotta hommassa olisi järkeä. Ja palkkaakin saisi. Joku saattaa perääntyä tässä vaiheessa.

Yritystoimintaan kuuluu kirjanpito ja jokainen sitten omien taitojen mukaan tekee sen joko itse tai palkkaa siihen tekijän. Jos on yhtään epävarma, minusta asiantuntijan palkkaaminen on hyvä idea. Ei pelkästään siksi, että saa paperityöt varmasti oikein, vaan sieltä voi kysyä myös neuvoja. 

Lyhytaikaisen kaupan on sijaittava houkuttelevalla paikalla, jonka ohi kulkee paljon ihmisiä. Tämän vuoksi hyvästä liikepaikasta kannattaa vaikka maksaa hieman extraa kuin syrjäisemmästä paikasta. Ohi menevä ihmisvirta on tärkeää ja putiikkiin piipahtavia asiakkaita täten enempi. Jos ja kun putiikki kerää mainetta, tulevat ihmiset varta vasten vaikka syrjempäänkin, mutta tämä ei ehkä ole paras taktiikka lyhytikäiselle kaupalle. 

Sopivan liiketilan löydyttyä pitää toki ottaa tarvittavat vakuutukset. Kauppaa varten tarvitaan myös maksupääte. Kannattaa vähän selailla eri toimijoita ja vertailla hintoja, jotta osaa valita järkevimmän vaihtoehdon omaan kassavirtaan suhteutettuna. Riippuen mitä kaupassa myydään, tarvitaan kenties rekkejä, pöytiä, peilejä ja muita kalusteita. Pop-up kauppa ei tarvitse niin raskasta kalustoa, vaan kevyempi esillepano saattaa olla järkevämpää. Jonkun ne kalusteet on muutettava sisään, kiinnitettävä, koottava, stailattava ja purettava lyhyen ajan sisällä. 

Markkinointi jo hieman etukäteen sekä koko ajan myymälän ollessa pystyssä on tärkeää. Suunnitelmallisuus etukäteen tässäkin auttaa tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat. Myymälän pito on todennäköisesti sen verran kiireistä, että muut asiat joutuvat odottamaan yrittäjän vapautuvaa aikaa.

Kaupan ollessa lyhyen aikaa pystyssä, saattaa siinä pärjätä yksin yrittäjäkin. Toki sormet ovat syytä pitää ristissä, että ei sairastu, jos apuvoimia ei ole saatavilla. Pienempi muotoisessa pop-up kaupassa apulaisen palkkaaminen ei välttämättä ole taloudellisesti järkevää, ellei löydä juuri sopivaa muutamien tuntien apulaista. 

Kaupan avajaispäivänä voi hetkeksi hengähtää, kun tiukka vaihe ennen avajaisia on ohi. Kaikki liikkeen laittamiseen, tavaroiden roudaamiseen, sopimusten tekoon ja budjetointiin käytetty aika on nyt takana ja aktiivisen myynnin aika alkanut. Ei auta kuin toivoa, että on laskelmoinut oikein tuotteiden menekin, tunnistanut ostajakunnan ja heidän tarpeensa sekä sitä, että ohikulkevasta ihmisvirrasta alkaa poiketa asiakkaita kauppaan. Onneksi kaikki uusi on mielenkiintoista ja todennäköisesti jo se tuo kävijöitä tutustumaan uuteen putiikkiin. 

Seuraavassa postauksessani piipahdetaan tässä artikkelin alussa esiin tulleessa naisten muotia myyvässä pop-up kaupassa. Tarkoituksena saada aikaan artikkeli raikkaista asukokonaisuuksista.

Vastaa