Visiitti Tukholmassa

Tänä vuonna meilläkin oli hiihtoloma. Yleensä näitä aikoja olen ollut normaalisti töissä ja lapsi hoidossa, mutta nyt tilanne on eri ja pääsimme miettimään lomasuunnitelmia. Kovin ajoissa emme suunnitelmien kanssa olleet liikkeellä ja tällä kertaa se olikin ihan hyvä juttu, koska mieheni teloi kätensä niin, että suurin osa vaihtoehdoista kariutui sen myötä pois.

Viime aikaiset masentavat uutiset rauhan ajan päättymisestä Euroopassa on saanut mielen synkäksi. Olen kova uutisten lukija ja seuraaja, joten uutisvirta on ollut synkkääkin synkempää. En halua tämän vaikuttavan liikaa pieniin lapsiini, joten lomasuunnitelmien teko oli entistä tärkeämpää. Päädyimme siis hiihtolomalla niinkin perinteiseen lomatoimintaan sukulointien lisäksi kuin Ruotsin risteily. Lapsena kävimme perheen ja sukulaisten kanssa näillä risteilyillä, mutta aikuisena olen saanut vain muutaman kerran lähdettyä. Tallinna on ollut useammin suuntana. Edellisestä Tukholman vierailusta on vierähtänyt melkein 20 vuotta. Aika olikin nyt käydä uudelleen.

Mukaan lähti myös tuttavaperhe, joten risteilyä ja Tukholmaa lähdimme valloittamaan neljän aikuisen ja neljän lapsen voimin. Risteilimme Viking Gabriellalla. Myöhään kun olimme suunnitelmien kanssa liikkeellä, niin vain tältä laivalta löytyi sopivin parvekesviitti meidän tarpeisiin. Ikkunattomat hytit ovat tuttuja, mutta olihan tämä nyt mukavaa, kun isoista ikkunoista sai katsella maisemia ja saaristoa. Parveke olisi täydellinen kesäristeilyllä.

No en voi sanoa, että parvekkeesta hirveästi helmikuussakaan kärsin.
Auringonlasku ja raitis meri-ilma sopivat hyvin.

Risteily oli ihan mukava kokemus pitkästä aikaa. Lapset tykkäsivät leikkiä laivan leikkipaikoilla ja tavata maskottia. Ensimmäisenä iltana söimme laivan grilliravintolassa ja oli oikein erinomaiset annokset. Pakkohan tämäkin oli mainita, koska hyvä ruoka on tärkeä osa reissuja, eikö! Toisen illan buffet oli toisaalta myös ihan sopiva meidän seurueelle. Lapsille löytyi monenlaista syötävää, ei ollut ruuhkaa ja mielestäni muutkin ruoka-annokset parempia kuin aiemmin. Eri ruokapaikat molemmille illoille olivat hyvä juttu, vaihtelu virkistää. Aamiaiset kävimme nauttimassa kiireettömästi ravintolan puolella ja molempina aamuina oli pakko tilata eggs benedict lohella – se oli täydellisen hyvää.

Kohteessa

Tukholmassa meitä odotti aurinkoinen sää ja jakaannuimme heti hetkeksi. Tuttavat lähtivät shoppailemaan ja me suuntasimme katselemaan vanhaa kaupunkia ja kuninkaanlinnaa. Lumi ja jää loistivat poissaolollaan. Oli ihan mukavaa tallustella asfalttia ja mukulakiviä pitkin. Ei lumen sulamisesta kenties kauaa ollut, kun hiekoitushiekkaa oli jonkin verran jäljellä.

Rakastan vanhaa arkkitehtuuria ja rakennuksia sekä tunnelmaa, jonka aidosti vanha kaupunginosa voi tarjota. Aika jotenkin lipui siinä vanhaa kaupunkia tallatessa, auringosta nauttien, pieniä ostoksia tehden. Lounasaikaan kävimme Vapianon viihtyisässä ravintolassa syömässä ja keräämässä voimia. Siitä jatkoimme kaupungin tutkimista.

Päiväkahvit maistuivat kerta kaikkisen hyviltä Café Novassa, olisi pitänytkin kysyä mitä kahvia tarjoilivat. En itselleni pahemmin ostellut mitään, paitsi törmätessäni pieneen kukkakauppaan, jossa oli esillä komeita pampaheiniä. Päädyin ostamaan niitä, vaikka sen jälkeen sainkin lompsia puolitoista metrinen paketti kainalossa. Olivat ainakin kevyitä. Päivän lopuksi tilasimme uberin viemään meidän satamaan.

Pieni lomanen, jossa olimme kaksi yötä laivalla ja päivän Tukholmassa oli ihan riittävä lasten kanssa helmikuussa. Riitti myös pieneen pään tuuletukseen, ei arkijutut vaivanneet mieltä ollenkaan. Joku päivä kesäinen Tukholma ja sen monet lapsille suunnatut nähtävyydet olisivat erittäin hieno juttu ja sen mielellään joku kerta kokisi myös. Tukholma ei tosiaankaan ole huono vaihtoehto pienelle irtiotolle.

Parvekkeelta viime silmäys Tukholmaan ennen paluumatkaa

4 thoughts on “Visiitti Tukholmassa

1. Kyllä todellakin oli 🙂 Kiva oli päästä vähän tuulettumaan ja nauttimaan keväisestä Tukholmasta.

1. Sanoppa muuta! Tukholmassa on niin paljon nähtävää ja kauniita rakennuksia. Ihanaa oli kuljeskella siellä täällä ja ottaa rennosti arkkitehtuuria ihaillen.